Filmpje innovatief idee
Opdracht Business Model week 5
Opdracht Recht week 4
___________________
Opdracht Trends week 3
Trend 1 -> Social Media
Trend 2 -> Milieu
Opdracht Marketing Management week 3
_________________________________________________________________
Opdrachten Bedrijfseconomie week 2
Deze week zullen we de verschillende soorten kosten en opbrengsten voor Relatieplanet bekijken. Ook zullen we nader verklaren waarom elke soort belangrijk is voor het bedrijf en welk percentage het is van het totaal. Om dit zo goed als mogelijk te kunnen uitvoeren, zullen we grafieken opstellen met de soorten opbrengsten en kosten in verschillende gekleurde lagen onder elkaar. De grootte van de vakken geeft ook weer hoeveel het van het totaal is. Natuurlijk zal ook het percentage zichtbaar zijn.
Kosten van Relatieplanet
Hieronder worden de kostensoorten van Relatieplanet beschreven. Zoals duidelijk te zien is, is het blauwe vak het grootst. Dit zijn de kosten die Relatieplanet heeft om de mensen die voor hen werken te kunnen betalen. Het betreft dus de mensen die bezig zijn voor het bedrijf en de site ook samenstellen. De mensen die de administratie en de alledaagse bezigheden binnen een bedrijf regelen. Ook bij Relatieplanet is dit de grootste kostensoort en betreft dan ook 25% van de totale kosten.
Daarnaast is 17 % weggelegd voor het marketing gedeelte. Dit betreft de tv/radio reclames en ook de reclame op het web. Via deze methoden probeert Relatieplanet zoveel mogelijk mensen binnen Nederland te bereiken. Mensen zullen zich door dergelijke reclames eerder aanmelden en er zal mond op mond reclame volgen. Dit is overigens de beste manier om iemand over te halen, de meningen en bezigheden van mensen die dicht bij je staan worden altijd gewaardeerd.
De website moet goed onderhouden worden, want dit is natuurlijk de plek waar alle klanten zich op richten. Als deze niet goed verzorgt en up to date gehouden word zullen veel mensen al snel afhaken. Het is wel een moeilijke bezigheid en zal uitgevoerd moeten worden door professionals op dit gebied.
Ook de events zullen best wel wat kosten. Er zal veel ingekocht moeten worden en het zal een paar keer gedaan moeten worden voor er echt veel mensen op af komen. Er hoeft dus niet altijd meteen winst verwacht te worden in het begin van iets. Relatieplanet moet al haar leden laten weten over de single feesten en zal in samenwerking met een ander bedrijf een plek moeten huren en eventueel een partyplanner in moeten schakelen. De kwaliteit van de feesten moet natuurlijk hoog zijn en professioneel. Vandaar dat de kosten ook 14% van de totale hoeveelheid zijn.
Ook de events zullen best wel wat kosten. Er zal veel ingekocht moeten worden en het zal een paar keer gedaan moeten worden voor er echt veel mensen op af komen. Er hoeft dus niet altijd meteen winst verwacht te worden in het begin van iets. Relatieplanet moet al haar leden laten weten over de single feesten en zal in samenwerking met een ander bedrijf een plek moeten huren en eventueel een partyplanner in moeten schakelen. De kwaliteit van de feesten moet natuurlijk hoog zijn en professioneel. Vandaar dat de kosten ook 14% van de totale hoeveelheid zijn.
Verder zullen de optimalisatiekosten ook best hoog zijn. Dit zijn de kosten die Relatieplanet heeft, zodat de site Relatieplanet.nl goed te vinden is op het internet. Dit is natuurlijk erg belangrijk voor Relatieplanet . Want als Relatieplanet.nl bijna niet te vinden is, zullen mensen eerder op een andere datingsite gaan daten.
De huisvestingskosten zijn gewoon de betalingen die je doet om een bedrijfsruimte te huren voor een tijd. Meestal is dit geregeld in een langdurig contract. Ook de gas,water en elektriciteit kosten zijn kosten die maandelijks terug komen. Naarmate we er meer van gebruiken binnen Relatieplanet zal hier ook een hogere rekening voor komen.
De afschrijvingskosten worden gemaakt om voor toekomstige software en nieuwe computers te sparen. Als men bezig is met het onderhouden van een site en veel online moet werken is de nieuwste software en computer wel een vereiste om met de concurrentie mee te kunnen draaien.
Opbrengsten van Relatieplanet
Hiernaast zijn de onderwerpen te vinden die de opbrengst voor Relatieplanet leveren. Zoals te zien is valt een groot deel van de opbrengsten onder de lidmaatschappen. Relatieplanet heeft een makkelijk toegangbare site, die mensen gratis laat deelnemen aan haar bezigheden. Dit wekt enthousiasme en mensen zullen hierdoor de site vaker bezoeken. Op een gegeven moment zullen ze in contact willen komen met anderen en om dit succesvol uit te kunnen voeren zullen zij full-member moeten worden. Dit houdt in dat ze lid moeten worden van Relatieplanet en een bijdrage moeten leveren per bepaalde periode. Alleen op deze manier zullen de klanten optimaal gebruik kunnen maken van wat Relatieplanet haar klanten aanbied. Duizenden mensen zijn al lid en vandaar de grote opbrengst hieruit voor Relatieplanet.
Daarnaast bestaat 20% van de opbrengsten uit events. Dit zijn feesten en evenementen georganiseerd door Relatieplanet in samenwerking met andere bedrijven. Een voorbeeld hiervan is het singlefeest dat samen met Claus Company BV. wordt georganiseerd. De leden van Relatieplanet krijgen een bericht over een feest, waar alle leden tezamen zullen komen. Het is dus een leuk evenement waar men doorgaat op de mogelijkheden van de site. Nu kunnen mensen elkaar dus ook persoonlijk ontmoeten. Veel leden gaan hier op in en zo komt het dat 20% van de opbrengsten uit de events voortvloeit.
Als laatste zijn er voor mensen die niet veel ervaring hebben met internet, Relatieplanet en het daten in het algemeen colleges. Hier word uitgelegd hoe men een juist bericht kan sturen en hoe alles precies in elkaar steekt. Veel mensen hebben ook een gebrek aan zelfvertrouwen en kunnen hierdoor vertrouwen en ervaring opbouwen. Het brengt 5% van de totale opbrengsten op en is hierdoor niet de grootste, maar creëert wel een goed contact met de klant.
___________________________________________________________
Bijbehorene Trends:
- Social media is steeds populairder, het is een trend die steeds meer opkomt. Nu dus ook bij '70-jarigen'.
- Communiceren via internet, het is steeds meer een trend om te pingen en te bellen via skype, maar dit is natuurlijk wel ongunstig voor telecomaanbieders die nu ook op zoek zijn naar maatregelen.
- Geen ICT, de trend om ICTer te worden daalt, er zit een nerdimago aan vast dus steeds minder mensen willen ICTer worden. Dit houdt hun innovatie tegen terwijl ze juist verder willen.
- Er is sprake van achteruitgang bij de sociale innovaties bij bedrijven. Ze halen dus steeds minder omzet uit nieuwe producten en diensten.
Business Model week 1 & 2









Blog Lay-out:
BeantwoordenVerwijderenDe vormgeving van dit blog vinden wij vrij netjes, je kunt zien dat er aandacht in is gestoken. Echter mag er wel meer op de details worden gelet, zoals het plaatje/advertentie rechtsboven over relatieplanet direct doorlinken naar de site. Het kleurgebruik past wel goed bij het bedrijf, de rode kleurtonen die staan voor de liefde. Een inkoppertje eigenlijk, maar wel goed aan gedacht. Dus over het algemeen een voldoende voor de lay-out.
Weekopdracht 1: (rechterkant businessmodel). Wat je meteen ziet zijn veel woorden en geen toelichting. Je kunt het ook zien als een toelichting direct in het businessmodel, volgens de opdracht was dit niet de correcte invulling. Inhoudelijk klopt het wel, dus het enige wat er veranderd zou kunnen worden, is dus gebruik maken van steekwoorden en/of plaatjes en daaronder de toelichting.
Tutorgroep 20 Ebay
Beste groep 1,
BeantwoordenVerwijderenToekomst scenario's
Wij vinden de scenario's leuk eruit zien en we vonden het ook leuk om te lezen. Vooral de plaatjes waren een leuke toevoeging. Het was wel jammer dat jullie de 4 scenario's geen pakkende titels hebben gegeven.
Canvas model + trends
Wij vinden dit model goed uitgewerkt. Alleen jammer dat bij een vak de tekst en de titel een beetje door elkaar liepen. Jullie hebben wel goed de begrippen uit het boek gebruikt. Ook leuk dat jullie hier plaatjes hebben gebruikt alleen jammer dat 1 plekje was open gebleven bij scenario 1
Groep 35 M1FV